МИЙКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ НАЗАД У МАЙБУТНЄ

Письменники-фантасти незмінно зображують майбутнє як світ з космічними технологіями, де роботи повністю замінили людину в сервісних функціях. Але прогнози не завжди справджуються і грандіозні задуми корпорацій в освоєнні людських сервісів сходять нанівець. Так наприклад, в США, колосі сучасного споживання – декілька років тому стартувала послуга шерингу – здачі населенням в оренду любих непотрібних речей. Також з’явився посткроссинг – обмін листівками замість набридлих соціальних мереж та зросла популярність паперових книг у відповідь на експансію електронних.

Люди всупереч очікуванням хочуть робити прості речі, щоб знову відчути себе людиною в епоху безликих космічних технологій. Яке майбутнє очікує вітчизняний ринок автомийок, autoExpert цікавився у Руслана Коліко, директора компанії «Вікос» - першопрохідника в сегменті мийок самообслуговування.


МИЙКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ НАЗАД У МАЙБУТНЄ


- Руслане, як з’явилась ідея мийок самообслуговування?
- Вперше ідея впроваджувати мийки самообслуговування з’явилась в Європі років 25 тому. В 2006 році наша компанія побудувала першу п'ятипостову мийку в м. Армавір (Росія). Будівництво здійснювалось за власні кошти компанії як експериментальний об'єкт, щоб виявити недоліки і переваги, та з'ясувати дійсні витрати і окупність. Через 2,5 роки цей об’єкт повністю окупився і ми зрозуміли, що це хороший бізнес.

МИЙКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ НАЗАД У МАЙБУТНЄ

Автомийка самообслуговування в м. Дубно, Україна


- І як ваша ідея стала готовим бізнесом?
- Ми вивчили досвід європейських коллег і експлуатацію європейського обладнання на власній мийці в Армавірі, і прийняли рішення про розробку власного обладнання так як європейські аналоги нас не задовольняли. Для цього ми мали величезний досвід, побачили на практиці дієвість мийки самообслуговування, врахували особливості нашого клімату та менталітету. На сьогоднішній день наше обладнання є одним з найбільш передових у світі.

- Чи легко побудувати мийку самообслуговування не маючи досвіду?
- Побудувати не складно, але чи буде це успішний бізнес? Звичайна мийка – це бокс, апарат високого тиску і люди, які надають послуги. Мийка самообслуговування – це дуже складний технологічний процес, який потрібно не лише побудувати, але й налагодити його безперебійну і чітку роботу.

Зовні все здається дуже простим, але весь секрет криється в побудові технологічного процесу. На мийці самообслуговування немає персоналу, тому простою та ефективною роботу робить налагоджена технологія. Ми пропонуємо власнику не просто обладнання і навіть не просто готовий об’єкт. Ми надаємо повну технологію чітко організованого бізнесу, подібну до якої на сьогодні на ринку не пропонує ніхто інший.
До того як займатися мийками самообслуговування ми багато років займалися організацією та забезпеченням традиційних ручних мийок. Наша компанія одна з перших в Україні впровадила пінну технологій мийки, тобто ми знаємо про цей бізнес не з чуток. Тому у нас зійшлися бажання і можливості, щоб реалізувати такий амбіційний проект.

МИЙКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ НАЗАД У МАЙБУТНЄ


- Ви згадали про ваше унікальне обладнання. Ви хочете сказати, що українські мийки самообслуговування "крутіші", ніж скажемо в Німеччині?
- Техніка близько 80% виробників обладнання працює на т.з. аналоговій схемі і контактній технології мийки автомобіля. Вона морально і технічно застаріла на сьогоднішній день. З виду це звичайна металева шафа, в якій розміщено незліченну кількість всяких кабелів, проводів. Ми ж розробили електронне управління обладнанням, яке працює за допомогою сучасного комп’ютера. Все наше обладнання збирається в Україні з кращих європейських комплектуючих.

МИЙКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ НАЗАД У МАЙБУТНЄ


Переваги очевидні – монтаж та обслуговування в нашому обладнанні набагато простіше ніж у европейських аналогів, плюс є додаткові зручності, можливий апгрейд, перепрошивка. Ми можемо діагностувати більшість несправностей навіть на відстані, за допомогою дистанційного контролю. Кожен пост на нашій мийці – це окрема бойова одиниця і управляється окремим комп’ютером. Пости працюють незалежно один від одного і якщо щось трапляється з одним постом це ніяк не впливає на роботу мийки в цілому.

- Чому тоді аналоговою схемою управління досі користується більшість виробників?
- Європейці по суті консерватори і можливо тому вони використовують перевірену схему роками і не винаходять нічого нового. Можливо їх схема надійна. Ми ж захотіли і змогли піти шляхом іновацій. В будь-якому випадку в європейських країнах підходить час зміни обладнання і ми збираємося запропонувати їм своє рішення.

МИЙКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ НАЗАД У МАЙБУТНЄ- Чи дійсно актуальна ця послуга в Україні сьогодні? Чи захочуть люди мити автомобілі самі, після того як звикли до послуг мийників?
- Нові товари чи послуги завжди знаходять своїх покупців і прихильників. Суспільство еволюціонує і постійно развивається, з'являються нові пропозиції. Як відомо, більшість нових технологій, підходів приходить до нас після того, як успішно апробовані на Заході. Мийки самообслуговування не вийняток. Цей шлях давно вже пройшли європейські країни. Європейці в свій час пройшли наш шлях – люди заперечували проти самообслуговування, не сприймали спочатку, боялися забруднитися, але все це позаду. Але всеодно, найскладніший шлях вже пройдено, коли в суспільстві є абсолютне упередження. Все закінчується з появою першого готового об’єкта, коли на власні очі видно як все працює.

На нашій мийці технологічно все організовано так, що людина не забрудниться і залишиться сухою. Звичайно, поряд з водою окремі краплі можуть потрапляти, але, навіть будучи в костюмі Ви не зіпсуєте свій зовнішній вигляд, не станете мокрим і не замочите взуття.

Мийка самообслуговування – це наступний крок у розвиток мийок. Припустимо – колись всі заправлялися з бензовоза, потім з’явилися АЗС, а потім – АЗС самообслуговування японського типу. Так і з мийками – люди просто поки не бачили і не знали цієї послуги. Я абсолютно впевнений, що мийки самообслуговування повністю змінять ринок, як це відбулося в розвинених країнах.

Припустимо, європейський потенціал подібних автомийок вже вичерпався, а на ринку СНД все тільки починається. У свій час великі польські компанії будували щорічно по 600 постів! Тому те ж очікує й Україну.

Ринок реагує на те, що йому пропонують. Людям все потрібно показувати наочно. Найбільша реклама – це готовий об’єкт. Італія, Франція, Німеччина повністю облаштована мийками самообслуговування, там багато портальніх, тонельних, але дуже мало ручних мийок.

- При такій кількості різновидів мийок напевно існує гостра конкуренція?
- Ручні мийки ніяк не впливають на мийки самообслуговування. Як і автоматичні, напівавтоматичні. Річ в тому, що на мийку автолюбителі їдуть в один і той же час, коли починається хороша погода чи закінчилася погана погода і т.д. Тому люди приїжджають на мийку і бачать чергу, тому вигідніше те місце, де клієнт завжди помиється швидше і дешевше.

Коли ринок насичуватиметься мийками самообслуговування, класичні мийки поступово відходитимуть, так показує західний досвід. Як приклад в Україні, можу привести Тернопіль. На сьогодні там працює 3 мийки самообслуговування. Коли відкрили першу – черга на кожен пост була по декілька десятків машин. В Тернополі досі практично немає пінної технології на мийці – вони в масі миють мочалками. Тому в цьому сенсі мийка самообслуговування дала величезну перевагу і після її появи на ринку багато ручних мийок просто зникли. Безумовно, хороші ручні мийки залишаться, але цілий ряд посередніх покине ринок.

- Які очікування українських споживачів від послуг мийки?
- Ми дуже давно вивчаємо вітчизняний ринок і знаємо уподобання споживачів. Адже ще до мийок самообслуговування ми вже займалися обладнанням, хімією та пилосмоками для класичних мийок.

Проводячи своєрідне соціологічне маркетингове дослідження ми намагалися дізнатися у клієнтів, чому вони користуються послугами наших мийок самообслуговування. І з'ясували для себе три основні причини. Перша причина – помити автомобіль на мийці самообслуговування відбувається швидше, ніж на ручній мийці. Друга і дуже важлива причина – це вартість. Вартість послуги на мийці самообслуговування дешевше, ніж на будь-якій іншій мийці. І нарешті третя причина, як не дивно це те, що людина сама доглядає за своїм автомобілем. З одного боку існує стереотип, що автовласник не хоче сам мити машину. Але з іншого боку, люди цінують свій автомобіль, тому не дуже хочуть довіряти його в чиїсь руки.

Крім цих трьох основних існують ще сотні причин у кожної конкретної людини, тому вона приїжджає і обслуговується на наших мийках.

- Як відбувається процес мийки і яка вартість послуги на мийці самообслуговування?МИЙКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ НАЗАД У МАЙБУТНЄ
- Вартість стандартної мийки з піною на сьогодні 20 грн. Всього є 6 різних режимів, які пропонують мийки самообслуговування. Можна вибрати будь-яку їх комбінацію. Це виглядає як кавовий апарат – вибираєте по своєму бажанню і можливостям. На кожний режим виділяється певний час. Він розрахований оптимально: його не повинно бути мало, але він не дозволяє розслабитися, випалити цигарку. По суті – ми надаємо кінцевому автовласнику обладнання в оренду на час мийки за мінімальну плату.

МИЙКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ НАЗАД У МАЙБУТНЄЄ окремий пост для пилосмоку, в який можна від’їхати і спокійно пропилососити автомобіль. На посту є інструкція, якою потрібно керуватися, Але правила достатньо прості.

- А сушка на мийках самообслуговування не практикується?
- Сушка досить умовне поняття. Звичайно ж ви можете протирати автомобіль після мийки, але можно і не протирати. Поясню чому. В нашій технології існують функції, які роблять сушку непотрібною. Це функції воскування і ополіскування дистильованою водою. При нанесенні воску виникає гідрофобний ефект – крапля води скручується на поверхні і дуже легко сковзає по ній. Під час руху одразу після мийки з автомобіля злетить 80% крапель, що залишилися на поверхні. Ополіскування дистильованою водою дозволяє уникнути розводів, що зазвичай залишаються після висихання.

- Який основний клієнт мийок самообслуговування?
- Є думка, що це мийка для дешевих автомобілей, але заїжджають будь-які автомобілі і дорогі в тому числі. Це обумовлено тим, що людині важливо швидко надати послугу. На класичній мийці постійна черга, адже на мийку автомобілісти починають їхати практично в один і той же час, і це створює незручності. Жінки також користуються нашими послугами. Адже вони також є автовласниками і такими ж людьми, так само дбають про автомобіль, хочуть зекономити.

20% власників автомобілей не будуть мити свій автомобіль самостійно по причинам статуса, амбіцій і іншого, 10% які ніколи не заплатять за мийку автомобіля і копійки, будуть мити під домом на озері, близько 70% автовласників, яким подобається доглядати за своїм автомобілем і вони звісно ж хочуть зекономити якщо можна це зробити – це наш основний клієнт.

Плюс до всього автовласники – любителі самі доглядати за своїм автомобілем незалежно від статусу і його вартості машини.
Постійні клієнти мийок самообслуговування заїжджають 3-4 рази в місяць на швидку мийку самообслуговування і можуть заїжджати 1 раз на класичну мийку для генерального прибирання.

- Які плюси для інвестора надає ваш проект?
- Наші інвестори – це, як правило, люди, які мають основний бізнес і розглядають друге спрямування, на яке не доведеться витрачати багато часу. Такі люди проводять 80% часу в своєму основному бізнесі, тому їм потрібне спрямування, в якому вони можуть бути присутніми віддалено.

Перше – ця тема нова. Як відомо, хто перший починає новий бізнес, той їсть банан, інші об'їдають шкірки (сміється).
Друге – ми організували процес таким чином, що в ньому немає можливості вкрасти. При цьому вирішуються всі традиційні питання, які виникають з персоналом: обладнання зроблене нами не хворіє, не краде, не пиячить, не проситься у відпустку, не запізнюється і працює цілодобово.

Третє – контроль за процесом займає мінімальний час. Обслуговування подібного бізнесу полягає всього в декількох задачах. Це інкасація, огляд і прибирання території, заправка і обслуговування обладнання автохімією.

Час, що вкладається в бізнес, мінімальний. Припустимо, інкасацію можна робити самостійно, а можна доручити банку. Здійснює обслуговування обладнання і привозить хімію постачальник. Прибирання можна доручити прибиральнику. Отже всі процеси можна максимально автоматизувати до того, щоб тільки контролювати бізнес. При цьому навіть при сильній зайнятості можна вільно мати декілька таких мийок і лише контролювати їх.

- Давайте поговоримо про економіку окупності такого бізнесу. З чого складається затратна частина при відкритті мийки по вашому проекту?
- Статті витрат при введенні мийки в експлуатацію складають: дозвільна документація, будівельні роботи, металоконструкції (навіси), обладнання і проект. У відсотковому розподілі це складає: дозвільна документація, комунікації – близько 10%, будівництво – 25%, навіс – 28%, техніка, обладнання – 37%. Найскладніше спрогнозувати щодо строків і ціни з дозволами і документацією, тому що, як ви самі розумієте це пов’язано з адміністративним фактором.

Для відкриття мийки самообслуговування необхідно багато дозволів, наприклад: санепідемстанції, пожежників, газовиків, місцевих чиновників з електрики, води і т.д.

Термін окупності інвестицій від 2 до 3 років, при рентабельності близько 80%.


Переваги бізнесу для інвестова
• Нова послуга на ринку і відсутність конкуренції;
• Комплекс автоматизований і у інвестора немає необхідності відриватися від основної діяльності і вдаватися в деталі нового бізнесу;
• Мінімум персоналу;
• Відсутність невдоволення споживачів ( послугу, яку покупають, клієнти виконують самостійно);
• 100% фінансовий контроль за рахунок повної автоматизації комплексу;
• Крадіжка грошей, витратних матеріалів персоналом неможлива;
• Віддалений контроль (можливість бачити статистику роботи комплексу в режимі on-line);
• Прозорість руху грошових коштів (для партнерів, у випадку пайової участі).

МИЙКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ НАЗАД У МАЙБУТНЄ

Автомийка самообслуговування в Тернополі.
Спроектована і зведена по проекту компанії "Вікос".
.



- Скільки часу проходить від готовності землі і проекту до монтажу?
- Теоретично від початку будівництва до пуску в експлуатацію проходить від трьох місяців до півроку, але існують різні нюанси. Звичайно, є бюрократія документальних оформлень, хтось зволікає з підписом документів і т.п. Будівництво займає близько 3 місяців, паралельно виготовляється обладнання і навіс. Потім здійснюється монтаж.

- Чи можливо зменьшити якісь витрати, тому що суми на будівництво напевно чималі?
- На сьогоднішній день наша компанія пропонує комплексне рішення з відкриття мийок самообслуговування. Є два варіанти розвитку будівництва. Перший – коли клієнт користується послугами будівельної компанії, з якою ми давно і успішно співпрацюємо, яка виступає підрядником наших робіт. Ми їх рекомендуємо і впевнені в їх якості. Другий – клієнт сам знаходить будівельну компанію на свій смак. Для цього ми даємо всі передпроектні рекомендації і усіляко сприяємо зі свого боку. Але хто стикався з будівництвом знає, що не факт, що зекономить і зробить все якісно.

По навісу ми пропонуємо три варіанти рішення – VIP, середній сегмент і дешевий. Також можна скористатися нашими послугами або виконати навіс самостійно. При цьому ми даємо проектні дані і рекомендації чого краще не робити.

- Має значення, як виглядає навіс?
- Зовнішній вигляд мийки має колосальне значення для кінцевого споживача. Тому все на розсуд інвестора, але успішні мийки зазвичай виглядають розкішно.

- А як працює мийка взимку?
- На практиці до температури -15 мийка сповнена клієнтами, нище здійснювати мийку не комфортно і основної маси клієнтів немає. Технологічно мийка здатна працювати до температури -30.

- Як здійснюється контроль?
- При наявності доступу в інтернет, можна мати повну інформацію про те, що відбувається на об’єкті і повністю володіти ситуацією. Нами розроблена програма, яка дозволяє господарю бачити статистику роботи на кожному пості: кількість грошей на кожному пості, кількість хімії, що залишилась, аналіз послуг, що надаються – які користуються попитом, які ні і т.д. Звісно можливе відстеження по вебкамерам.
Все управління мийкою працює під ОС Linux – тому що вона набагато швидше і зручніше Windows. Ми як виробник легко можемо змінювати і персоналізувати будь-які налаштування під клієнта. Ми знаємо техніку зсередини – знаємо, чому саме в цьому місці встановлений саме цей гвинт, чому він з лівим різьбленням, а не з правим, чому кнопка продавлюється на таку глибину. За весь час експлуатації наших мийок самообслуговування виїзди сервісної служби до клієнтів були мінімальними. За рахунок нашого професіоналізму і знання обладнання поточні проблеми вирішувалися дистанційно.

- Наскільки прогресивна ваша технологія мийки?
- З усіх існуючих технологій для мийки самообслуговування ми на сьогодні перші.
Існують три основні технології мийки автомобіля: Щіточна технологія – вона незручна у використанні, щітка дряпає лакофарбове покриття, хоча й найпростіша в реалізації технологія мийки; Порошкова технологія – має більше минусів, ніж плюсів наприклад: збільшене зношення обладнання, дорога по собівартості функція, це схоже на принцип піскоструменю. Пінна технологія є найефективнішою для мийок самообслуговування. Технологія безконтактної пінної мийки на мийці самообслуговування позбавлена недоліку мікропошкоджень поверхні, має найкращий миючий ефект і високу швидкість мийки, а також низьку собівартість.
На сьогоднішній день лише декілька виробників обладнання для автомийок самообслуговування можуть запропонувати цю технологію.
Ми одна з таких компаній на території України і наш партнер "Югтехнохім" в Росії. Організація процесу вкрай важлива. Все потрібно правильно проінсталювати і обслуговувати. Те що ми використовуємо всередині обладнання – це краще на сьогоднішній день в пропозиції комплектуючих високого тиску: помпа, електромагнітний клапан, насос. Ми не економимо на комплектуючих. Керуючий комп'ютер – це взагалі ноу-хау для автомийок самообслуговування.

- Як ви позиціонуєте свою компанію на ринку?
- На сьогоднішній день нами реалізовано і успішно працюють 21 об’єкт в Україні це 95 постів мийки і більше 20 об’єктів в Росії. В цьому році буде запущено в експлуатацію більше 50 постів в Україні і більше 75 постів в Росії. Хто ще з постачальників мийок самообслуговування на пострадянський простір може похизуватися такою кількістю успішно працюючих об’єктів.

"Вікос" єдина компанія в Україні, яка має повністю закінчений процес від розробки до запуску об’єкту. Ми говоримо про інженерно-технічний відділ, проектування будівництва, виробництво обладнання і навісних конструкцій, професіональну консультацію в реалізації проекту мийки самообслуговування і звичайно гарантійне обслуговування і технічну підтримку. Судити, звичайно ж, споживачеві, але на сьогоднішній день ми є лідером.

Автор - Максим Белановський


Після знайомства з мийками самообслуговування, виникла асоціація з американським культовим фільмом "Назад у майбутнє". Герої фільму багаторазово переміщалися в часі самі і приносили з собою різні відкриття і враження. Мийки самообслуговування дійсно створюють певний симбіоз прогресивного і зручного майбутнього, реалізованого в обладнанні, оформленні і управлінні процесом, і вражень з минулого, коли особисто помити свою «улюбленицю» було ні з чим не зрівняним задоволенням. www.icarwash.com.ua
.

Журнал autoExpert №5*2013. Передрукування можливе тільки з письмовиго дозволу редакції.

Вікос, м. Київ, тел.: (044) 492 25 25, факс: (044) 492 25 21, моб.: (067) 792 25 25, www.icarwash.com.ua


Власник першої в Україні мийки самообслуговування Олександр Бойчук, м. Рівне:

"Багатьох цікавить, що приносить такий бізнес, яка рентабельність. Судіть самі – сьогодні у мене чотири мийки самообслуговування, будую п’яту і шосту…"